23 augusti 2013

Beata har varit här i några dagar och då har hon hjälpt mig att fixa det här med bloggen.
 
Skall presentera mig i korthet - tror jag. Heter Marianne Näslund och har för ett antal år sedan flyttat från stan (Boden) ut på landet (Unbyn). Tänka sig - de flesta som kommer uppåt åren flyttar in till stan. Men Robert - min son - äger den här platsen och det råkade finnas ett gammalt hus här som är renoverat och moderniserat och här bor jag. Bredvid älven, nästan mitt i skogen. I dag exvis har jag plockat in lite av mina sugar snaps, tomater och en squash. Senare på em plockade jag in 2 liter svarta vinbär och det skall bli saft bara med att slå hett vatten över dom + vinsyra till en början. Tog upp ett stånd potatis i går och det räcker då alla gånger till 2 portioner eller rättare sagt personer. Det kan tyckas onödigt eftersom Robert och Hugo odlar tonvis med potatis. När vi för 2 år sedan sorterade potatis så fann Rose-Mari (min sonhustru) en riktigt vinröd potatis mitt i allt det andra. Jag tog vara på den och förvarade den i min källare  - som man kommer till genom en lucka i golvet och en stege ner. Den var stor som ett plommon inte större. Jag planterade den och fick 25 potatisar, de flesta av dem riktigt stora. Dessa har jag planterat i år mest för skojs skull inte för att jag behöver. Hade egentligen tänkt att det skulle bli en ny sort som skulle kallas Rose-Marie men Robert säger att man kan iaf inte komma ut på marknaden så enkelt och det hade jag väl egentligen inte tänkt heller  Jag älskar att odla. Har redan planer på hur jag skall göra nästa sommar. Då skall jag köpa stockrosor på planta  och sätta dom längs med växthuset. Det kommer att bli fint. Jag är så tacksam för att jag får bo och vara här.
Det blir inte i korthet. Skall fortsätta i morgon men nu är jag trött så god natt för idag. Älskar livet

Kommentarer
Postat av: Beata

Det ska bli spännande och läsa vad som kommer härnäst

2013-08-24 @ 00:58:58
URL: http://alltidbeata.blogg.se
Postat av: Ingegerd

Jag följer Dina tankar och äventyr!

2013-08-24 @ 09:58:54
Postat av: Ulla-Britt

Kul och intressant att följa dig kära Marianne på din blogg!

2013-08-24 @ 15:27:09
Postat av: Ken Young

Kul att få läsa!

2013-08-24 @ 16:52:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0