29 sept 2013

Oj då , kollade datumet och jag har ju inte gjort mina inbetalningar ännu. Så det skall jag hinna med innan dagen är slut - är nu 22.16. Ja kära "dagbok" citationstecken därför att jag så sällan skriver. Det är söndag idag och jag har förstås varit i kyrkan och det har varit en riktigt fin dag. Körde med min egen bil idag - annars åker jag med Robert-familjen. Men både Rose-Marie och Miriam är sjuka. Robert och Hugo plus en anställd har varit tvungna att ta upp potatis. Är ganska mycket kvar och det är en kapplöpning med temperaturen. Isak har hållit på med en viktig "skrivning" för skolan angående vikingarna - tror jag det var. En av våra missionärer åker hem om nån dag och det var sista söndagen här i Luleå. Han hade innan han for på mission blivit varnad för olika slag av svårigheter men var helt oförberedd på hur sorgligt det är att behöva lämna oss i Luleå och Sverige öht. Jag gav honom en kram fast man inte skall göra det (med missionärer) och sa att han var en bra och seriös missionär (äldste Jones).Angående potatisen så har missionärerna hjälpt till ett par gånger. Idag fick de (inte missionärerna förstås) upp 22 ton och igår när jag var med blev det lite mindre, om jag minns rätt. Jag är mycket förvånad att jag orkar hjälpa till så pass mycket som jag gjort. Man står hela tiden uppe på en potatisupptagare och armarna går som trumpinnar och händerna skall ju hinna med att greppa alla stjälkar, mammapotatisar och jordkocker och slänga det på sidan om. Ibland kommer stora stenar upp. Egentligen är jag inte alls förvånad att jag kan klara av det här för jag ber både morgon och kväll bl a att jag skall få vara frisk nog för att hjälpa till. Hittills har jag inte fått några men av det. Jag har en björnbärsbuske vid stenpartiet och i år har jag väl plockat ett tiotal och stoppat direkt i munnen förstås. Det finns många fler kvar men de flesta av dom hinner inte mogna. och ändå har vi haft en fantastisk sommar. Den började i maj med sån värme att jag var tvungen att hämta ner fläkten och vi har ju haft god värme till alldeles nyss. Nästa vecka skall det bli kring 10-12 grader om dagen och ca 4 plus om natten och det är heller inte dåligt. Jag menar att björnbären har haft god tid på sig att mogna men norra Sverige är inte riktigt rätta platsen. Har en del kvar att göra i trädgården. Skall flytta på tre plantor som jag nu inte kommer ihåg namnet på och en planta Lammöron som jag fick sent i somras av grannen och så en annan marktäckare som jag inte heller kommer ihåg namnet på (så förargligt men det är en del av att bli gammal). Har två stora Gullspiror som jag villa ha bort. Provade med grepen men plantan rördes inte alls. Får be Hugo komma med grävskopan. Så vill jag hinna med att gräva upp en "Kejsarkrona" som hamnat i skogen av nån anledning och den är fortfarande grön och kraftig. Allt som hamnar i skogen blir så. Det första jag gjorde när jag flyttade hit var att gräva upp alla rosenspiréor och slänga ut dom i skogen och vid en viss tid under sommaren är skogen mörk rosa - ser fint ut där.Efter att jag tagit bort mina Sugar snaps hällde jag ut en säck med fin jord där (längs växthusväggen) och flyttade dit persiljeplantan som ju är två-årig, en planta fransk dragon och fyra plantor sparris. Måste skynda mig att köpa lite lökar och plantera så dom hinner rota sig lite innan vintern. Nu har jag blivit riktigt trött men måste göra mina in/utbetalningar i tid så god natt för den här gången.

Kommentarer
Postat av: Ingeli

Kul att höra av Dig igen och att allt verkar gott!

Svar: kul att någon läser också
marianne näslund

2013-09-30 @ 22:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0